Obsah
Sdělení pro podnikající občany, při jejichž činnosti dochází ke vzniku odpadů
Vážený pane podnikateli, vážená paní podnikatelko,
obracím se na Vás v souvislosti s novým zákonem o odpadech a s novými obecně závaznými vyhláškami, které náš městys k odpadovému hospodářství vydal a nabydou účinnosti dnem 1.1.2022. Plné znění uvedených vyhlášek je k dispozici na webových stránkách městyse.
K dané problematice jsem v únoru letošního roku zveřejnil dopis pro podnikatele sídlící v našem městysi, který byl a dosud je vyvěšen na webových stránkách městyse. Nyní Vás oslovuji tímto dopisem osobně. Svůj původní dopis pro lepší informovanost přikládám v příloze.
aktuality/aktuality/novy-zakon-o-odpadech-1152cs.html
Nový zákon o odpadech jasně stanoví, že je povinností každé podnikající fyzické i právnické osoby mít zajištěn svoz a likvidaci či recyklaci veškerých odpadů, které při její činnosti vznikají. Současně nový zákon dává pravomoci kontrolním orgánům, včetně úřadů obcí, splnění této povinnosti kontrolovat.
Povinností každé obce naopak je řešit svoz, likvidaci i recyklaci veškerých odpadů, které vznikají v domácnostech nepodnikajících obyvatel a v rekreačních objektech nacházejících se na území obce. Obecně závazné vyhlášky vydané městysem Senomaty řeší pouze systém odpadového hospodářství odpadů vznikajících v domácnostech a za využití tohoto systému stanovují občanům poplatky.
Z výše uvedeného vyplývá, že není přípustné, aby podnikatelé odkládali jakýkoli odpad vznikající při jejich podnikatelské činnosti do kontejnerů a nádob, které městys poskytuje nepodnikajícím občanům na základě zaplacení poplatku. Konkrétně se jedná především o odkládání podnikatelského odpadu do kontejnerů pro tříděný odpad (papír, sklo, plasty, kovy) nebo např. navážení velkoobjemového podnikatelského odpadu při mobilním svozu. Takové jednání může být již dnes postihováno značnou finanční pokutou.
Pokud dosud nemáte svoz podnikatelského odpadu v souladu se zákonem vyřešen, je nutno, abyste se co nejdříve obrátili na společnost oprávněnou s odpady nakládat (v našem městysi působí firma Marius Pedersen, středisko Kralovice, telefon pí. Lindová 724758445 nebo paní Černá 720503806, je však možno sjednat i jiná oprávněné firmy dle Vašeho uvážení) a uzavřeli příslušnou smlouvu o odvozu Vašeho podnikatelského odpadu. Konkrétní smluvní podmínky s Vámi firma sjedná dle druhu a množství odpadu vznikajícího ve Vaší firmě.
V průběhu roku 2022 náš úřad využije svého zákonného oprávnění a postupně si od podnikatelů vyžádá předložení uvedené smlouvy a rovněž dokladu o množství odpadu svezeného dle této smlouvy. V případě, že nebudou smlouva či doklad předloženy, či budou shledány jiné zjevné nesrovnalosti (např. neúměrně malé, doložené množství svezeného odpadu), postoupí náš úřad záležitost k vyřešení živnostenskému úřadu.
U mnoha z místních podnikatelů nastává situace, kdy jsou současně obyvateli obce, kterým vzniká odpad v domácnosti, a zároveň podnikateli. V takovém případě je třeba původ odpadu rozlišit, odpad z domácnosti bude svážen v rámci obecního systému a odpad podnikatelský je nutno řešit odděleně smlouvou se svozovou firmou. Co se pytlového svozu plastů týče, bude městys od 1.1.2022 v rámci svého systému svážet maximálně tři pytle z domácnosti v intervalu jedenkrát za čtrnáct dní (běžný interval). Toto množství považujeme za odpovídající odpadu z domácnosti.
Všechny výše uvedené kroky nejsou vedeny snahou Vám podnikání komplikovat, anóbrž chtějí Vás upozornit na povinnosti, při jejich nedodržení Vám již dnes hrozí citelný postih. A také chrání nepodnikající občany, kterým je výše poplatku stanovována v závislosti na celkových nákladech odpadového hospodářství. A ty jsou neoprávněným odkládáním podnikatelského odpadu citelně zvyšovány.
Všem podnikatelů i podnikatelkám, kteří mají svoz svého podnikatelského odpadu smluvně zajištěn, se za nošení dříví do lesa omlouvám. V takovém případě prosím berte tento dopis pouze jako informativní.
V Senomatech dne 6. prosince 2021
Mgr. Tomáš Valer
starosta městyse